Materiály

Rizika dojíždění zimních pneumatik v létě

Zimní sezóna již dávno skončila a na dveře nám klepe léto, i přes tuto skutečnost, však ještě spousta řidičů nepřezula. Chtějí šetřit. Nutno říct, že i česká legislativa je v této oblasti poněkud benevolentní. Dle jejich tvrzení by v létě měly jezdit po silnici vozidla s hloubkou dezénu minimálně 1,6 mm, přičemž ty zimní mají milimetry 4. Není se tedy čemu divit, že řidiči zimní pneumatiky dojíždějí, i když to rozhodně není bezpečné.

letní pneumatiky

Na dojíždění zimních pneumatik totiž můžete velmi snadno dojet

  1. Dojíždění zimních pneumatik v letní sezóně je nejvíce rizikové zejména na mokré vozovce. Podle výsledků testů evropských autoklubů jsou dokonce i sjeté letní pneumatiky v letní sezóně mnohem bezpečnější, než dojíždění těch zimních.
  2. Dojíždění zimních pneumatik představuje horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřebu i opotřebení.
  3. Zimní pneumatiky jsou totiž určeny pro provoz v teplotách nižších než 7 stupňů Celsia, v létě ale teploměr obvykle přesahuje 30 stupňů a silnice pak dokonce 50 stupňů. Co to asi s pneumatikou může udělat? Pneumatika se při těchto teplotách zahřívá a stává se velmi měkkou a nestabilní. V důsledku toho se vůz hůře ovládá. Kromě toho se také prodlužuje i brzdná dráha, a to až o 20 m.
  4. Zimní pneumatiky jsou navíc navrženy tak, aby zadržovaly sníh a zároveň usnadňovaly průchod vody. Vlastnosti, které jsou v zimě pozitivní, se tak v létě stávají vražednými. Vozidlo s takovými pneumatikami je ještě více neovladatelné, dochází u něj ke snížení komfortu jízdy, k vyšší spotřebě paliva i opotřebení pneumatik.
  5. Zhoršené jízdní vlastnosti jsou způsobeny ztížením vedení vozu a nižší styčnou plochou s vozovkou.
  6. Jak jsme již říkali, v létě dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatik, a to z celé řady důvodů. Může za to skutečnost, že pneumatika je vyrobena z měkčí směsi než letní pneumatiky, která pak teplem měkne ojíždí se. Opotřebení takovýchto pneu v létě je zhruba o 20% vyšší oproti zimním měsícům. Pneumatiky nezachrání ani to, že budete jezdit pomaleji, plynule a klidně.
  7. Váš mylný dojem úspory se promítne do větší spotřeby pohonných hmot. Jak je to možné? Při užívání zimních pneumatik v letním období dochází k jejich měknutí, čímž dochází k vyššímu valivému odporu. Náklady na provoz pak mohou být významně vyšší. A vaše prvotní snaha ušetřit na přezutí jde vniveč.
  8. Při výčtu negativ také nesmíme zapomenout na vysokou hlučnost a nízký výkon. Tento jev je způsoben dezénem, který má oproti letnímu jiný tvar a uspořádání lamel. Tato skutečnost se odráží ve spojitosti s rychlostí. Čím větší rychlost, tím dochází k většímu hluku a tím pádem i k nižšímu komfortu.
  9. Riziko dojíždění zimních pneumatik se projeví i v jízdě v zatáčce. Zimní pneumatiky mají totiž na letním povrchu horší schopnost přenášet boční sílu a vzniklá nedotáčivost se pak projeví odkluzováním vozidla směrem ven ze zatáčky. Tento stav se ještě více zhoršuje s deštěm a vyšší rychlostí. V konečném výsledku je zde velké riziko, že svou jízdu nemusíte ubrzdit, vyjedete z vozovky anebo dojde k defektu.

Pokud tedy nechcete riskovat a bát se každé změny počasí, zapomeňte na dojíždění zimních pneumatik. Nejenže se to rozhodně nevyplatí, ale ještě k tomu riskujete své i cizí životy.

Přidat komentář

Klikni a napiš komentář