Kdy začaly technologie ve vzdělávání?

Notebook, tablet a mobilní telefon

Co je to technologie?

Není pochyb o tom, že technologie hrají významnou roli ve všem, co lidé dělají, zejména v oblasti vzdělávání, kde způsobily obrovský pokrok ve způsobu výuky. Kdy však technologie poprvé vstoupily do světa vzdělávání a jak moc ho změnily?

Pokud si pod pojmem technologie představíme technické vymoženosti, jako jsou elektromobily a raketoplány, snadno zjistíme, že na vzdělávání měly jen malý vliv. Příkladem může být využití robotiky v Japonsku, kde se žáci učí programovat a konstruovat technické stroje. Technologie však nelze omezovat pouze na to, co je považováno za pozoruhodné objevy 21. století, protože by byly vyloučeny další pokroky, které by bez ní nebyly možné.

Technologii lze chápat jako aplikaci poznatků získaných z vědeckého výzkumu do praktických situací a řešení problémů. Ve své nejzákladnější podobě je technologie souborem metod, znalostí a dovedností, které lze použít k dosažení cílů. Takto pojaté uvažování o technologiích nám dává jiný pohled na hledání zdrojů technologií ve vzdělávání. Je zřejmé, že jeho základy ve vzdělávání přesahují rámec robotiky a programování a sahají až do dob, kdy se základní znalosti a dovednosti používaly jako pomůcka při učení.

Jeskynní obrazy

Předtím, než bylo vzdělávání strukturováno v tradičních třídách, bylo neformální a primitivní. Obyvatelé jeskyní museli své děti učit a předávat jim znalosti, protože na nich závisel jejich život. K tomu často používali taktiku podobnou moderní tabuli. Pomocí nástěnných maleb zobrazovali příběhy, které jejich dětem pomáhaly rozlišovat mezi přítelem a nepřítelem. Význam vzdělání byl tehdy mnohem vyšší a potřeba technologií také, i když si to neuvědomovali. Použití jeskynních maleb a kreseb lze považovat za nejstarší využití technologií ve vzdělávání.

Tužky a papír

Na začátku dvacátého století se studentům představily nové způsoby, jak zaznamenávat své myšlenky. Tužky a papír představovaly důsledky technologie, protože se jednalo o zcela nové nástroje, které však byly vyrobeny ze stejných materiálů jako břidlice a křídové tabule. S tužkou mohl student okamžitě opravit chybu, napsat a přepsat esej a trvale uložit informace, na rozdíl od techniky psaní a mazání na břidlicových tabulkách.

Filmové projektory

Na konci 19. století nahradili studenti své tabule ploššími a pružnějšími alternativami, zatímco učitelé začali používat ke sdělování svých myšlenek kouzelné lucerny. Tyto projektory fungovaly podobně jako dnešní projektory, ale k promítání diapozitivů používaly světlo svíček a olejové lucerny. V roce 1925 byly nahrazeny promítačkami na filmový pás, jejichž výhodou byla možnost promítat více obrazů najednou. Kromě toho by tyto projektory mohly být doplněny audiokazetami a kazetami, které by zlepšily zážitek z výuky. Tato kombinace obrazu a zvuku se ukázala být účinným nástrojem vzdělávání a z hlediska technologického pokroku sloužila jako předchůdce televize.

Kalkulačky

Na počátku 20. století byla kromě tužek k dispozici pouze namáčecí a plnicí pera, která se musela neustále doplňovat. To představovalo pro lidi velkou překážku V roce 1938 vynalezl Laszlo Biro kuličkové pero, které slibovalo revoluci v psaní. Přestože se setkala s velkým odporem a kritikou, byla nakonec přijata a vytvořila základ dnešních propisovacích tužek.

Televize

V padesátých letech 20. století byla do učeben zavedena televize jako vylepšení oproti filmovým projektorům. Předpokládalo se, že dokáže zcela nahradit učitele. Přesto byl úspěšný pouze v prezentaci myšlenek a vyvolání nadšení mezi studenty, protože televizní přijímač může udělat jen tolik.

Kopírka a kapesní kalkulačka

V roce 1959 byla do školních tříd zavedena kopírka, která umožnila vytvářet obrovské množství materiálů a používat je pro vzdělávací účely. Na to navázal počátkem 70. let 20. století vynález kapesní kalkulačky, která studentům umožnila snadno provádět matematické výpočty. V té době již technologie významně ovlivnily vzdělávání, ale to byl teprve začátek toho, co mělo přijít.

Internet a osobní počítač

Internet je všeobecně uznáván jako dokonalý vzdělávací zdroj, protože dokáže propojit sítě z celého světa a spojit data, která by jinak vyžadovala mnoho práce, aby se k nim člověk dostal Začala v roce 1983 jako jednotná síť mnoha různých počítačových sítí, a jak ji začalo používat stále více lidí, množství dostupných informací se zvyšovalo. Osobní počítač dále přispěl k rozsáhlé datové síti.

První osobní počítač byl mnohem větší a dražší než ty dnešní, vážil kolem 20 kilogramů a stál přes 1500 dolarů. Pro jednotlivce nebylo praktické je používat, ale když společnosti jako Toshiba a Apple začaly prodávat počítače, staly se pro lidi dostupnějšími. Kombinace internetu a osobních počítačů výrazně rozšířila možnosti vzdělávání - nyní mohou studenti rychle získat pomoc s domácími úkoly na vysoké škole online.

Budoucnost technologií ve vzdělávání

Technologie se staly nedílnou součástí vzdělávání a zdá se, že se to v dohledné době nezmění. Poskytuje učitelům volnost při používání různých metod výuky a studentům přístup k různým typům učení. E-maily lze například používat ke sdílení úkolů bez jakýchkoli omezení, a to i na velké vzdálenosti.

V průběhu let zpřístupnily technologie studentům i učitelům nepřeberné množství zdrojů. Například internet poskytuje množství informací pro ty, kteří se chtějí něco dozvědět. Kromě toho technologie umožnily nové oblasti studia, jako je robotika a počítačové programy. Existují dokonce stavebnice technických projektů, které dětem umožňují konstruovat roboty, elektroniku a software v pohodlí domova.

Je nemožné předpovědět, co technologie v budoucnu přinesou do vzdělávání. Je to proto, že mnoho předchozích inovací, které byly považovány za nejlepší dostupné vzdělávací nástroje, bylo nakonec nahrazeno něčím lepším a dokonalejším. Proto není jisté, co internet v budoucnu přinese.

Publikováno: 07. 03. 2023

Kategorie: Technika

Autor: Robert Novakova