Technika

Letadla

Je stroj umožňující nám nelétavým savcům, pohybovat se bezpečně ve vzdušném prostoru.

Hlavním stavebním materiálem bývá převážně hliník, anebo karbonová vlákna, která jsou lehčí a pevnější, ale užívá se jich pouze na malá, bezmotorová letadla, neboť se jedná o poměrně drahý materiál a Airbus z karbonu by se pěkně prodražil.

Dnes jsou letadla užita ve velkém množství oborů. Armáda, civilní letectví, ale také leteckou dopravu zboží, či zásilek.

Letadla fungují na principu vztlakových sil, za pomoci křídla ve tvaru půl kapky. Horní strana křídla je vyboulená a částice vzduchu po této straně proudí rychleji než po straně spodní. Díky tomuto efektu vzniká vztlaková síla, která za pomoci rychlosti vznese letadlo do vzduchu.

Tyto stroje používají několik druhů motorů, respektive tři. Turbodmychadlový, turbovrtulový a proudový motor.

Proudové motory v přední části nasávají vzduch, do kterého se ve spalovací komoře pak vstřikuje palivo. Vzniklé horké plyny pohánějí turbínu, která pohání kompres. Ten vytváří tlak, který v zadní části motoru mění tepelnou energii na kinetickou.

Dmychadlový motor, též nazývaný jako dvouproudový, funguje na stejném principu jako motor proudový, má však o dmychadlo, turbínu a kompresor navíc. Část vzduchu prochází dmýchadlem a část motor obtéká. Na konci motoru se oba proudy smísí, čímž vzniká tlak.

Turbovrtulový motor má prakticky stejné části jako motor proudový, jediným rozdílem je, že tepelná energie se nemění na kinetickou, ale výfukové plyny jsou použiti k pohonu vrtule. Tímto způsobem je využito pouze 10% z celkové energie motoru.

Přidat komentář

Klikni a napiš komentář